O autorovi
14410
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-14410,page-child,parent-pageid-9077,bridge-core-3.3.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.8.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-8.0,vc_responsive

O autorovi

Ing.arch.Branislav Somora počas svojej odbornej architektonickej kariéry je autorom, či spoluautorom mnohých architektonických diel. Ich počet dodnes je viac ako 260.
somora_portrety_01_600x600_CB_0004_Levels 3 copy 2

Prof. Dr. Ing.arch. Henrieta HAMMER MORAVČÍKOVÁ PhD.

Dielo architekta Branislava Somoru môžeme popísať niekoľkými základnými vlastnosťami, ktoré charakterizujúcelú jeho doterajšiu tvorbu. Nie sú to len temporárne javy, ale imanentné identifikačné znaky. Napriek osobnému vyvíjaniu sa od abstrahujúcej moderny až k vyspelému modernizmu, tieto charakteristické znaky pretrvávajú len mierne modifikované. Môžeme ich špecifikovať ako sklon k monumentalite, skulpturálne narábanie s hmotou, horizontalita a s ňou spojená územčistosť jeho architektúry, využívanie karteziánskej osnovy, mimoriadny cit pre interiérovú tvorbu, smelú expresívnu farebnosť, vysokú úroveň výtvarného prejavu ako aj schopnosť a vôľu pozitívne reagovať na prostredie, do ktorého architekt vstupuje. (MERITUM 1989)

K publikácii TVAROVANIE V ARCHITEKTÚRE od Branislava Somoru ■ To the publication SHAPING IN ARCHITECTURE

somora_portrety_01_600x600_CB_0008_Levels 3 copy 6

Prof. Dr. Ing.arch. Matúš DULLA PhD.

somora-krabica_2904257e-3a17-4f58-a4ed-a13bf34ffc48_UPR
somora_portrety_01_600x600_CB_0003_Levels 3 copy

Ing.arch. Ferdinand MILUČKÝ, architekt

Architekt Branislav Somora sa stal osobnosťou v oblasti architektúry na Slovensku, kde vyniká najmä svojím komplexným pohľadom na tvorbu architektonického diela.
PROJEKT, Revue slovenskej architektúry 1995
ulrich, petr prof_20220303_SNAG-NITRO-0000_CROP_CB

Prof. Ing.arch. Petr URLICH CSc., architekt

autor pôsobí ako pedagóg na FF J. E. Purkyne v Ústí nad Labem, ČR

Je zároveň velmi potěšitelné, že se Somora ve své tvorbě snaží postihnout myšlenkový pochod již při architektonickém návrhu, nezustává pouze u řemeslného a rutinního zpôsobu vlastního projektu stavby. Hledá v něm hlubší souvislosti a potřebnost výkladu na pozadí abstraktních geometrických forem a teoretického vyjádfení mnohovrstevnaté architektovy činnosti. Kniha „Proč tak`` je plná pozoruhodných architektonických děl. Tím, že jsou uvedeny v dnes již čtyricetiletém rozsahu, dávají nestrannému pozorovateli klasický obraz vývoje architektonického názoru na pozadí politických , společenských a ekonomických skutečností, byť nejsou seřazena chronologicky, ale podle topologického a geometrického klíče. Systematické předvedení architektur habilitanta je metodicky obdivuhodně přesvedčivé, ve většine prípadu provedené jako následná doplňující, ale přitom vysoce instruktivní numerická vizualizace. (10. jún 2009)
somora_portrety_01_600x600_CB_0000_Levels 1

Doc. Ing.arch. Juraj KOBAN PhD., architekt

autor je docent- pedagóg na KA FU TU v Košiciach

V Knihe „Prečo tak`` tvarovo analyzuje množstvo architektonických diel, ktoré vytvoril v rôznych kolektívoch v rozmedzí rokov 1969-2003. V tomto procese pokračuje aj po vydaní publikácie na svojich dielach od roku 2003 do roku 2008. Dôslednosť akým rozoberá svoje diela je výnimočná.Škoda len, že chýba pri dielach sit uácia, pretože tam si č itateľ uvedomí, že šípky formujúce hmotu majú svoje smerové zakotvenie v reálnom priestore - reagujú na kompozičné zákonitosti miesta, kde stavba stojí. Tento fakt som si uvedomil, až keď som si prešiel publikáciu ateliéru BIG a ešte raz sa vrátil k tvarovým analýzam autorových diel. Vtedy sa mi spojili do jedného celku dva termíny - etika tvaru, ktorú autor v jednom našom spoloč­ nom rozhovore zdôrazňoval a etika prostredia. Pod týmto poznaním ešte raz si prelistovávam posledné emočné publikácie ateliérov OMA, UN STUDIO, MVRDV, NIO , BIG a v obrázkoch nachádzam Somorove spôsoby tvarovania hmoty a priestoru. V svojej práci Somora ako asi prvý odhaľuje pozíciu „geometrického kódu`` v architektonickej tvorbe. (24. máj 2009)
somora_portrety_01_600x600_CB_0002_Levels 3

Doc. PhDr. Jarmila BENCOVÁ PhD.

autorka pôsobí­ ako docent- pedagóg na ÚEA EA FA STU v Bratislave

Iba v poslednom období som mala možnosť spoznať lepšie architektonické dielo Branislava Somoru, ale aj spôsob jeho premýšľania o architektúre, ktoré presadzuje vo svojej tvorbe, výučbe, publikačných textoch, v koncepciách autorských výstav, v prezentáciách a napokon aj v habilitačnej práci Tvarovanie v architektúre. Jeho práca pre Slovenskú komoru architektov, alebo činnosť počas prodekanstva na FA STU nie sú iba dôsledkom jeho výborných manažerských schopností, ale výsledkom jeho viacvrstevnej osobnosti. Jeho tvorba sa nachádza v medziach súčasného štýlu “ Hi tech “. Ak je jej výrazom istý štýlový perspektivizmus, tak najmä práce v rozmedzí rokov 2003- 2008 nútia k úvahám, či nesmerujú niekam „do kozmických sfér``. Treba konštatovať, že geometrie telies Somorových objektov reálne ovládajú prevažne ich výškové horizonty - siluety, dominanty, arkiere, markízy, hroty strešných rovín a k ich prelínaniu s oblohou nedochádza iba metaforicky - ale fakticky .Použitie ostrých kubusov a oblých valcov v pozíciách násobenia, delenia a prienikov hovoria o jasnom názore, razancii a nekompromisnosti tvorby, nevyžadujúcej ďalších interpretácií. Nejde v autorovom koncepte architektúry o zámerné prevrátenie modernistických téz o funkcii a forme? V zmysle uprednostneného tvaru v architektúre (podobne ako v so­ chárskom diele!) je Somorov architektonický rukopis prevažne kreatívnym, umeleckým gestom. (máj 2009)

ARCHITEKT BRANISLAV SOMORA

Publikácia vydavateľstva MERITUM – edícia „Kto je kto v slovenskej architektúre“

dvojtitulka_Strana_1

OHLASY A CITÁCIE

Zmienky a citácie autora v odborných časopisoch a publikáciách, recenzie realizácií,  projektov, výstav alebo rozhovory autora v dennej tlači

[1]            Lacko, J., Záriš, F.: Práca B.Somoru, In: Projekt č.7-8, 1969, str 154

[2]            Autorský kolektív : Propagačný pavilón APN, In: Projekt č.10, 1975, str. 8-21

[3]            Lichard, P.: Interiéry hotela Manín v Považskej Bystrici, In: Projekt č.10, 1980,  str. 24-27

[4]            Zbuško, F.: Integrované zariadenia pre EOS Dlhé diely Bratislava, In: Projekt č.8, 1981, str.26-33

[5]            Gebauer, T.: Integrované zariadenia pre EOS Dlhé diely Bratislava, In: Projektant č.12-13, 1981, MVT

[6]            Bošanská, D.: Dielo podnecujúce k mnohým úvahám, In: Projekt 4, 5, 1982, str. 23

[7]            Stacho, P.: Internát Pravdy, In: Projekt č.1, 1983, str. 57

[8]            Struhař, J., Slameň, I.: Filmové ateliéry na bratislavskej Kolibe, In: Projekt č.3, 1983, str. 30-35

[9]            Ceny ZSA za rok 1982, In: Informácie ZSA, 1983

[10]          Ondreička, P., Bystrický, D.: Juniorhotel CKM Sputnik v Bratislave, In: Projekt č.6, str.4-10, 57, 198

[11]           Lýsek, L.: Generálny konzulát Kubánskej republiky v BA In: Architektura ČSR č.6, 1984,  str. 242-245

[12]          Rundesová, T.: Koľko hodených rukavíc, In: Smena 12.8.1985, str. 3

[13]          Husovský, F.: OMNIA 3 – Ul. ČA Bratislava, In: Informátor ŠPTÚ č.1, 1986, str. 5-8

[14]          Súťaž na budovu DJGT Banská Bystrica, In: Československý architekt č.3, , 1986, str.1

[15]          Hradný areál v Banskej Bystrici, In: Informácie ZSA č.7, 1986, str.4

[16]          Prehliadka architektonických diel za obdobie rokov 1984-1985, In: Informácie ZSA č.2, 1987, str. 2

[17]          Zotavovňa Odborár v Tatranskej Lomnici, In: Projekt č.4-5, str. 14, 1987, str.25-29

[18]          Kušnír, L.: Jozef Lacko, In: Projekt č.7, 1987

[19]          ™ : Vizitky našej architektúry, In: Technické noviny č.35, 1988, str. 1,5

[20]          (mm) : V B. Bystrici vyhodnotili najlepšie architektonické diela, In: Smena 30.8.1988

[21]          Bystrický, D.: Integrované vzdelávacie zariadenie v Lamači, In: Projekt č.9, 1988,  str. 0,21-23

[22]          Slameň, I.: Kultúrny dom v Spišskej Novej Vsi, In: Projekt č.10, 1988, str. 32-38

[23]          Šlachta, Š.: Areál podniku zahraničného obchodu OMNIA v Bratislave, In: Projekt č.6, 1989, str. 11-15

[24]          Križanová, E.: Mestský hrad v Banskej Bystrici, In: Projekt č.7-8, 1989, str. 14-15

[25]          Šoltés, J.: Rezidencia v Abbú Dabbi, In: Projekt č.3, 1990, str. 22-23

[26]          Hauskrecht, J.: Javorina – Účelové zariadenie ÚV KSČ vo Vysokých Tatrách, In: Projekt č.3, 1991, str. 4-8

[27]          Rekonštrukcia Michalská 18,20, Zámočnícka 4,6 v Bratislave, In: Projekt č.2, 1994, str. 77

[28]          Moravčíková, H.: Slovenská sporiteľňa a.s. B.Bystrica, In: FORUM Architektúry č.5, 1995,  str.8

[29]          Gurtler, I.: Cena Dušana Jurkoviča, In: Fórum SAS č.9, 1995, str. 4

[30]          Gurtler, I.: Výsledky verejnej anonymnej súťaže, In: Projekt č.4, 1996, str. 34-48

[31]          Moncoľ, M.: Komora a vypisovateľ  Centrála NBS v Bratislave, In: Informácie SKA č.3, 4, 1996, str. 2-7

[32]          Stenchláková, A.: Triezvosť únii a expresívna farebnosť, In: Slovenská republika 15.7.1996, str. 9

[33]          (pet) : V bratislavskom Primaciálnom paláci je výstava architekta B.Somoru, In: SME 12.7.1996, str. 8

[34]          Moravčíková, H.: Rekonštrukcia a dostavba Kamennej vily v B. Bystrici, In: ARCH č.11, 1997? str. 1,3,5,6

[35]          Gurtler, I.: Z kamennej vily banka, In: Projekt č.4, 1998,  str.28-31

[36]          Čapková, A.: Architektúry sochára J.Martha, In: Projekt č.3, 1998, str. 77

[37]          Gurtler, I.: Súťaž na polyfunkčný dom  na Hodžovom námestí v Bratislave, In: ARCH č.1, 2000, str. 4

[38]          Vodrážka, P.: Obnova a dostavba historickej radnice v B. Bystrici, In: Projekt č.1, 2000,  str. 30-32

[39]          Topoľčanská, M.: Prienik protikladov, In: Projekt č.1, 2000, str. 32-34

[40]          Komrska, J.: Polyfunkčný dom na Hodžovom námestí v Bratislave, In: Projekt č. 9, 2000, str.25

[41]          Hrvolová, B.: Harmónia kontrastu, In: Línia č.9, 2000, str. 24-27

[42]          Antalová, J., Bacová, A., Kopecká, H., Skalská, E.:  Rodinné domy II., In: ARCH Press, 2002, str. 66-71

[42]          Mašek, M.: Rodinný dom – obraz našej  kultúry, In: Zborník SAS, 2003, str. 20

[43]          Mašek, M.: Ročenka architektúry 2003, In: ARCH Press, 2004

[44]          Základný kameň Europa Shopping Center v B.Bystrici, In: ASB – Jaga č.6, 2005

[45]          Zenkay, J.: Slovo zhotoviteľa, In: Eurostav č.7, 2005, str. 41

[46]          Lalíková, D.: Stavba roka 205, In: Eurostav č.8, 2005, str. 123

[47]          Malovaný, M.: Dvojpublikácia architekta B.Somoru, In: FÓRUM č.12, 2005, str.15

[48]          Keppl, J.: K výstave, In: Informačné listy FA  č.2, 2005,  str. 9

[49]          Tvarovanie v architektúre, In: EUROSTAV č.6 , 2005, str.82

[50]          Tip na knihu, In: Informácie SKA č.11, 2005,  str. 15

[51]          Knižné novinky, In: EUROSTAV č.8, 2005, str. 7

[52]          Dulla, M.: Rekonštrukcia administratívnej budovy, In: PROJEKT č.5, 2006,  str. 4-9

[53]           Tvarovanie v architektúre, In: ARCH č.1, 2006, str. 32

[54]          Teplan, I.: Reakcia na reakciu, In: FÓRUM č.11, 2006, str. 18

[55]          pet : Aj mimo Bratislavy vznikajú nové cnetrá, In: ABS č.1/2, 2007, str. 40-41

[56]          Dulla, M.: Sídlo 3S, In: Arch č.2, 2007, str. 32-35

[57]          Šovčík, M., Pikula, J.: Europa Business Center, In: Eurostav č.3, 2008, str.62-65

[58]          Repický, M.: Europa Business Center – Európa v centre Slovenska, In: ARCH č.6, 2008, str. 44-47

[59]          Vaškovičová, M.: Krištáľové krídlo za rok 2007, In: AGAS – katalóg, 2008, str. 24

[60]          Šovčík, M., Valach, P.: Stavba roka 2008 – prehliadka súťažných diel, In: Eurostav č.7-8, 2008, str. 53-57

[61]          Méryová, Z.: Súťaž Pharos Business Port Bratislava, In: Informácia SKA č.12, 2008, str. 8-10

[1]          Moravčíková, H.: Architekt Branislav Somora, In: Meritum, 1996

[2]          Zalčík, T., Dulla, M.: Slovenská architekúra 1976-1980, In: VEDA, vydavateľstvo SAV, 1982, str. 56, 56, 63, 69, 70, 71, 85

[3]          Boháč, D. a kol.: Zborník prác ŠPTÚ 1973-83, 1983, str. 48-52, 124-125, 130, 132-139

[4]          Ďurdová, M.: Zborník prác ŠPTÚ 1983-1987, 1987, str. 58-60, 96-98, 120-122, 124

[5]          Moncoľ, M., Šlachta, Š., Dulla, M.: Nová slovenská architektúra, In: Projekt č.9-10, 1991, str. 54-5

[6]          Dulla, M.: Architektúra dnes, In: Pallas, 1993, str. 67-68

[7]          Moravčíková, H.: Architektonické diela 20. Storočia na Slovensku – Trenč.Teplice, In: Architektúra & urbanizmus č.4, 1996, str. 26

[8]          Kusý, M., Moravčíková, H.: Salón architektov 1997, In: Katalóg, 1997, str. 17

[9]          Mašek, M.: Architektúra Slovensko 1997, In: Meritum, 1997, str. 44

[10]       Kubičková, K.: Architektonické diela 20. Storočia na Slovensku – Banská Bystrica, In: Architektúra & urbanizmus č.1-2, 2000, str. 18

[11]        Žalman, P.: Architektonický atlas centra Bratislavy, In: Žalman, 2000,  str.12,18,71

[12]        Dulla, M., Moravčíková, H.: Architektúra Slovenska v 20. storočí, In: Slovart, 2002, str. 243,325,326,441,448,453

[13]        Šlachta, Š.: Neznámi známi, In: Vydavateľstvo SAS, 2004, str. 112-114

Žalman, P.: Architektonický atlas centra Bratislavy – II:diel, In: Žalman, 2005,  str.53

[14]        1000 European Architecture, VERLAGSHAUS BRAUN, 2006, str.888

[15]        Dulla, M.: Slovenská architektúra od Jurkoviča po dnešok – AB Chirana Piešťany, In: Perfekt, 2007, str. 86

[16]        Berka T. Bahna J.M. : Vily nad Bratislavou – Marenčin PT, str. 133,137, 159, 162, 538, 568, 583